TV-kulissien takaa: Näin Heinix-jingle sai uudet äänet
Keväällä televisiossa pyörinyt Heinixin mainos sai monet hyräilemään tutun sävelen mukana. Mitä tapahtui mainoskuvausten kulisseissa, kun studion ovet avattiin ihan tavallisille ihmisille, jotka halusivat päästä mukaan laulamaan ikonista biisiä? Syntyi jotain ainutlaatuista.
Laulajahaun paikat täyttyivät hetkessä
Kun mainoslaulajien haku avautui, paikat varattiin hetkessä täyteen. Halukkaita olisi riittänyt moninkertaisesti enemmän kuin pystyimme ottamaan mukaan. Moni matkasi pitkänkin matkan päästä päästäkseen kameran eteen laulamaan kevään tutuinta korvamatoa. Yksi osallistujista kiteytti tunnelmansa näin: “Mä haluan näyttää, mihin mä pystyn. En ole aikaisemmin päässyt tekemään mitään näin isoa. Mennään nyt suoraan syvään päätyyn.”
Tavallisia suomalaisia, erityislaatuisella innolla
Erityisen ilahduttavaa oli osallistujien moninaisuus. Mainoksessa kuullaan aivan tavallisia ihmisiä – omilla äänillään, tulkinnoillaan ja innollaan. Studioon saapui ihmisiä eri ikäryhmistä ja elämänvaiheista, nuorista eläkeläisiin. Moni oli kameran edessä ensimmäistä kertaa, osa taas kokeneita laulajia. Yhteistä heille oli rohkeus. “Tää on niin tarttuva biisi, ja pitihän sitä päästä telkkariin laulamaan.” ”Jos on mahdollista päästä laulamaan maanantaiaamuna karaokea, niin siihen on pakko tarttua!”
Kuvauspäivä kuin musiikkiohjelmassa
Kuvauspäivänä studioon virtasi tasainen jono laulajia ja tunnelma toi väistämättä mieleen musiikkikilpailujen koelaulut. Huolellisen tuotantosuunnittelun ansiosta aikataulut pitivät, päivä eteni hyvässä tunnelmassa ja jokainen osallistuja sai oman hetkensä mikrofonin ääressä. Vaikka moni tunnusti tunteneensa pientä jännitystä vatsanpohjassa, ilmapiiri muuttui nopeasti rennoksi. Hyväntuulinen tiimi ja rento ohjaaja saivat laulajat nopeasti unohtamaan kamerat. “Jännitti ehkä enemmän kuin odotin, mutta oli kyllä tosi kivaa, kun kuvauksissa oli innostava ilmapiiri.” “Oli kyllä hieno kokemus. En oo ennen ollut koelauluissa, mutta nyt oon!”
Tuloksena monien äänien mainos
Päivän aikana kuultiin persoonallisia tulkintoja Heinixin jinglestä. Lopputuloksena syntyi lämminhenkinen ja yhteisöllinen mainos, jonka sydämessä ovat oikeat, tavalliset ihmiset. Lopputulos näyttää tältä: Kaikki esitykset eivät valitettavasti mahtuneet lopulliseen TV-mainokseen, mutta jokainen osallistuja toi mukanaan oman ainutlaatuisen sävynsä. Kaikista tulkinnoista koostetun pitkän version näet tästä:
Kurkista kulisseihin
Behind the scenes -video tarjoaa kurkistuksen kuvauspäivän tunnelmaan ja innostukseen, jolla laulettiin yhtä maan tunnetuimmista mainossävelistä. Kurkkaa tunnelmia alta:
Korvamato jäi soimaan – eikä ihan heti lakkaa
Ja kuinka kauan jingle jäi laulajien päähän soimaan? Vastausten perusteella toipumisaika vaihtelee…
“Se on soinut siitä asti, kun näin ilmoituksen.”
“Ainakin kolme viikkoa!”
“Ei varmaan ikinä lähde.” Eikä ihme, sillä Heinix-mainoskappale ylsi Helsingin Sanomien* äänestyksessä pronssisijalle kaikkien aikojen tarttuvimpien kappaleiden joukossa. Jingle on siis todistetusti koko kansan korvamato.